Facebook de multi-million-dollar question

IMG_1029Gisteren maakte Facebook bekend dat ze de berichtenservice Whatsapp overneemt. De prijs is al vaak genoeg genoemd $ 19 miljard. Een enorme prijs, dat staat vast. Op welke wijze je die prijs gaat analyseren, je kan niet anders concluderen dat Facebook een nieuwe waarderingstrend heeft gezet en die is niet mis.

Met die hoge prijs in gedachte vraag ik me af of ik de aandelen Facebook nu moet vasthouden of winstnemen en eruit stappen? Dat is natuurlijk op dit moment de multi-million-dollar question. Gaan beleggers de komende tijd geloven dat Facebook een toekomststrategie heeft die wij nog niet kennen of neemt de onzekerheid over de toekomstige winstgevendheid van Facebook toe?


Om die vraag te beantwoorden ga ik weer terug naar Google. Dit bedrijf was de eerste die zich onderscheidde tussen de zoekmachines. Weet je het nog? Een heel minimalistische uitstraling en geen advertenties. Dat was het imago van Google in haar begintijd dat de sympathie wekte bij internetgebruikers. Het gevolg van die populariteit was dat Google de kapitaalmarkt kon betreden. Al spoedig werd Google door haar stijgende aandelenkoers een onderneming met een enorme waarde. Ja, en met die waarde konden overnames gedaan worden en briljante mensen vastgelegd worden voor de onderneming. Daarmee kon weer gewerkt worden aan verdere ontwikkelingen van producten die ook weer bijdroegen aan de waarde van de onderneming.

Nu is Google een bedrijf wat veel meer is dan een zoekmachine. Ze beweegt zich op allerlei terreinen variërend van software tot hardware. Er is één terugkomend element bij alle activiteiten die Google onderneemt en dat is innovatie. Juist dat innovatieve is bepalend geweest voor de waarde van de onderneming. Hetzelfde zien we trouwens bij Apple, ook al zo’n onderneming die draait op innovatie. Beide ondernemingen zijn momenteel meer dan $ 400 miljard waard.

Facebook is ook een innovatieve onderneming die dankzij haar waardeontwikkelingen nu, misschien wat onconventionele, stappen kan maken. Of de prijs te hoog was voor Whatsapp is niet zo relevant. Relevant is de techniek en het marktaandeel wat Facebook koopt. Met Whatsapp is Facebook de allergrootste Social Media onderneming ter wereld en die positie zal ze zeker vasthouden. Facebook hoort thuis in de wereld van de leidende monopolisten in de wereld van innovatie. Ik maak me dus niet zo’n zorgen voor de koersbeweging op de korte termijn.

Facebook is nog steeds op weg naar de $ 100 dit jaar.